fredag 4 september 2015

Skönheter

I våras köpte jag mina allra första dahliaknölar på en blomsterauktion. De låg i en brun papperspåse utan någon information om vare sig storlek eller färg.

Nybörjare som jag var grävde jag ner dem bland övriga blommor i den nya lilla rabatten.Med tiden har där blivit ganska trångt då jag fått upptäcka att dahlior är storvuxna av sig.

Knoppar har där funnits ganska länge och jag hade nästan börjat misströsta om att få några blommor innan frosten...

...men igår slog den första knoppen ut till en underbart vackert tvåfärgad blomma och nummer två verkar också vara på gång, i en lila nyans. Och fler knoppar finns det...

Därför hoppas jag nu på att nattfrosten dröjer och drömmer om nästa vår då jag ska skaffa fler knölar. Håller också tummarna för att jag ska klara av att övervintra dessa två.









I rabatten har vi också en fin röd Rudbeckia (även den min första, i alla fall den första som överlevt och blommat).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar