fredag 20 oktober 2017

Mammas minnen

Under hela min uppväxt fanns i vårt hus en liten grön kartong med mammas gamla osorterade fotominnen från 50-60 talen (ev har jag nämnt den förr eftersom den bekymrar mig).

Jag bad henne ofta att skriva vilka som fanns på korten, men eftersom det förmodligen var ganska tråkigt blev det aldrig av...

Nu är mamma borta, kartongen i min ägo och jag har börjat det stora sorteringsprojektet. Det går till så att jag varje dag vid frukosten tar ett foto ur lådan, diskuterar det med maken, skriver namnen på dem vi känner igen (inte särskilt många) och låter sedan kortet sitta på kylskåpet under resten av dagen.

Detta har gett en ny dimension åt vår vardag. Fotografierna är jättefina och man kan fantisera länge över två diskuterande kostymklädda män i soffor, okända Luciatåg med damer i permanentat hår eller snyggt 50-tals klädda människor på kalas.

Dagens bild är dock inte helt obegriplig, då den är ett skolfoto där min elvaåriga mamma och en av hennes småsystrar finns med.

Någon gång fram emot våren har jag väl sorterat klart, men tills dess väntar många intressanta morgnar...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar