måndag 22 juni 2020

Rosa pyssel

I tidningen Lantliv tipsade en influencer om tygfärgning med avocado.
Där fanns ingen riktig beskrivning på hur man skulle gå till väga så jag fick chansa lite och googla lite.

Jag kokade alltså upp skal och kärnor som delats i mindre bitar.
Lät det koka en stund tills vattnet var mörkt.
Då lade jag i det tvättade och blöta bomullstyget och lät det koka med en stund.
Sedan fick det ligga kvar över natten i det avsvalnande vattnet.
Och sedan:
ROSA!

De små broderade flugorna fanns redan på tyget som är en bit av en gammal IKEA gardin. 







Igår var vi på cykeltur och avslutade den med lunchmackor på Edblads. 
Där serverades bland annat picklad rödlök och det var så himla gott så mitt nästa rosa pyssel blev en egen pickling (efter att först ha köpt ättika)

Jag gjorde en enkel 1-2-3 lag dvs blandade 1 dl ättika, 2 dl socker och 3 dl vatten som får koka upp, svalna lite  och sedan hälls över 
2 tunt skivade lökar.



Mitt tredje rosa pyssel blev en bukett med aklejor från trädgården.

 
Jag gillar verkligen rosa!
Hoppas att ni också gör det och har sköna och pyssliga hemesterdagar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar